Wybór zawodu i kierunku dalszego kształcenia to jedna z ważniejszych decyzji życiowych młodego człowieka. Dokonanie trafnego wyboru daje gwarancję zadowolenia i sukcesów w pracy. Podjęcie przez ucznia mądrej i trafnej decyzji dotyczącej wyboru dalszej drogi kształcenia, zawodu nie jest zadaniem łatwym. Stworzenie programu poradnictwa zawodowego w gimnazjum, szkole podstawowej to gwarancja systematycznego oddziaływania na uczniów w ramach planowych działań i zapewnienie im pomocy w wyborze i selekcji informacji dotyczących edukacji i rynku pracy .
Założenia projektu:
Działania realizowane w ramach projektu mają wspierać:
1) młodzież w trafnym wyborze zawodu i drogi dalszego kształcenia zgodnie z zainteresowaniami i uzdolnieniami
2) młodzież w radzeniu sobie w sytuacjach trudnych takich jak: bezrobocie mobilność zawodowa
3) rodziców w podejmowaniu przez dzieci decyzji edukacyjnych i zawodowych.
4) działania szkoły mające na celu optymalny rozwój edukacyjny i zawodowy ucznia.
Cel główny:
Wspieranie szkół w zakresie upowszechniania kształcenia zawodowego i skutecznego doradztwa edukacyjno-zawodowego uczniów.
Cele szczegółowe:
1) Wyrabianie u uczniów pozytywnego stosunku do pracy i ukazanie jej znaczenia.
2) Uświadamianie uczniom i rodzicom znaczenia decyzji, jaka stoi przed młodzieżą, w tym konsekwencji, jakie niesie za sobą nietrafny wybór szkoły czy zawodu.
3) Uświadamianie uczniom i rodzicom roli zainteresowań, uzdolnień, temperamentu, cech charakteru w wyborze zawodu, szkoły.
4) Ukazywanie uczniom związków między predyspozycjami osobowościowym, a przyszłym zawodem.
5) Informowanie uczniów i rodziców o wymogach psychofizycznych, jakie stawia się kandydatom do określonej szkoły i zawodu.
6) Zapoznawanie uczniów i rodziców z funkcjonującym w Polsce systemem kształcenia zawodowego z uwzględnieniem lokalnych sieci szkół.
7) Zapoznawanie uczniów i rodziców z zawodami i określanie drogi zdobycia zawodu.
W ramach wspołpracy ze szkołami podstawowymi oferujemy zajęcia realizowane na terenie placówek.
Bloki tematyczne
Obszary działania wynikające z programu nauczania |
Działania w ramach projektu |
Czas przeznaczony za spotkanie |
Termin realizacji |
Rynek edukacyjny. |
Blok tematyczny nr 1 1. Charakterystyka struktury systemu edukacji (kształcenie zawodowe, uczenia się przez całe życie), prezentacja szkół z regionu. Blok tematyczny nr 2 1. Prezentacja ścieżek edukacyjnej i zawodowej na spotkaniach z rodzicami uczniów, prezentacja szkół z regionu. |
30’
20’ |
Styczeń – luty - marzec Wcześniejsze uzgodnienia z dyrektorem szkoły.
|
Świat zawodów i rynek pracy. |
Blok tematyczny nr 3 1. Przeprowadzenie testów orientacji zawodowej – „Kim chcę zostać w przyszłości”. 2. Oferta zawodów, krótka prezentacja zawodów – filmy, gry edukacyjne. Blok tematyczny nr 4 1. Spotkanie z rzemieślnikiem, któremu udało się osiągnąć sukces. 2. Wycieczka do przedsiębiorstwa – zakładu rzemieślniczego. |
30’
Wg. odrębnego planu |
Kwiecień - maj Wcześniejsze uzgodnienia z dyrektorem szkoły. |
Program skierowany jest do uczniów gimnazjum (do wygaśnięcia) i szkoły podstawowej.
Do każdego z przewidzianych obszarów będzie sporządzony odrębny scenariusz z możliwością dostosowania do potrzeb uczniów i szkoły.
W przypadku kilku oddziałów w jednej szkole można dokonać ich łączenia na spotkaniach zwłaszcza w ramach bloków tematycznych 1 i 4.